TikTok, de populaire video deel-app, is snel uitgegroeid tot een krachtige marketingtool voor bedrijven. Een van de meest succesvolle voorbeelden van een bedrijf dat op TikTok adverteert is het Amerikaanse merk Guess. In 2019 besloot Guess om te experimenteren met TikTok Ads. Het doel was om de merkbekendheid onder de jongere doelgroep te versterken. Dit was het begin van de campagne #InMyDenim. Welke naast de merkbekendheid zich ook richtte op het stimuleren van de online verkoop. In dit artikel gaan we dieper in op de TikTok Ads in de praktijk aan de hand van een campagne van modemerk Guess.

TikTok Ads campagne elementen

De campagne van Guess begon met het gebruik van TikTok’s “Brand Takeover”-functie, waarmee bedrijven een full-screen advertentie kunnen tonen aan gebruikers bij het openen van de app. Dit was een effectieve manier om de aandacht van de gebruikers te trekken. Daarmee lieten ze de doelgroep ook weten dat Guess op TikTok aanwezig was.

Daarnaast gebruikte Guess ook TikTok’s “In-Feed”-functie, waarmee bedrijven hun video-advertenties kunnen plaatsen tussen de TikTok-video’s van gebruikers. Dit maakte het voor Guess mogelijk om het merk te laten zien aan een breder publiek. De “In-Feed” functie maakte het mogelijk het merk te presenteren op een wijze die natuurlijk aanvoelt. 

Op de eerste dag lanceerde Guess een Brand Takeover op het startscherm om de bekendheid van de #InMyDenim campagne te vergroten. Tegelijkertijd bracht Guess 4, door influencers uitgevoerde, video’s uit om de uitdaging te beginnen. Door het publiek het werk te laten doen, trokken de gemakkelijk te imiteren videos onmiddellijk enorme aandacht.

Nieuwste artikelen op EM Online Marketing

Resultaten

De Brand Takeover die door 4 infleuncers gestart werd inspireerde op zijn beurt weer 1.629 door gebruikers gegenereerde video’s.

De campagne ging viraal en kreeg miljoenen videoweergaven, positieve reacties en video’s van gebruikers die allemaal de Guess denim producten lieten zien.

Het resultaat van de campagne was indrukwekkend: Guess zag een sterke toename van de online verkoop en een verbetering in merkbekendheid onder de jongere generatie. De campagne toonde aan dat TikTok een krachtige marketingtool kan zijn voor bedrijven die gericht zijn op jongere doelgroepen.

De statistieken

Tijdens de 6-daagse campagneperiode realiseerde #InMyDenim meer dan 5.550 door gebruikers gegenereerde video’s, 10,5 miljoen videoweergaven, een betrokkenheidspercentage van 14,3% en meer dan 12.000 extra volgers voor Guess’s Business Account op TikTok. De promotie sloeg aan bij de consument en verhoogde de merkaffiniteit aanzienlijk. Inmiddels in Januari 2023 gaat Guess nog steeds zeer goed op TikTok met een totaal aantal van 6.7 biljoen weergaven op de hashtag Guess.

Conclusie

Guess’s succes op TikTok laat zien dat TikTok Ads in de praktijk een effectieve manier kan zijn om bedrijven te helpen bij het bereiken van de doelgroep en de online verkoop kan verhogen. Het is duidelijk dat TikTok een platform is dat bedrijven niet mogen overslaan in hun marketingstrategie.

Interesse in online marketing?

Wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers naar jou website of app te krijgen, maar weet je niet waar te beginnen? Bij EM Online Marketing zijn wij gespecialiseerd in Online Marketing en daarom ook niet voor niets een Google Partner. Maak gebruik van de kennis van onze experts en vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.