Een concurrentieanalyse is een proces waarbij je de concurrenten van je bedrijf onderzoekt om inzicht te krijgen in hun strategieën, sterke punten en zwakke punten. Het is een belangrijk onderdeel van een online marketingplan omdat het je helpt om je eigen positie in de markt beter te begrijpen.  Daarnaast helpt het je identificeren hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Door een concurrentieanalyse uit te voeren, kun je verschillende aspecten van je concurrenten analyseren, zoals online aanwezigheid, marketingcampagnes, productaanbod, prijsstelling, klantenservice, distributiekanalen en merkreputatie. Kortom, een concurrentieanalyse is essentieel voor een online marketingplan omdat het je helpt om een duidelijk beeld te krijgen van je concurrenten en de markt waarin je opereert. Het stelt je in staat om je eigen strategieën te verbeteren, kansen te identificeren, risico’s te beheersen en beter te concurreren in de online ruimte. In dit artikel lees je hoe je voor jou online marketingplan een sterke concurrentieanalyse maakt.

Stappenplan voor de concurrentieanalyse

1. Identificeer de concurrentie
2. Analyseer online aanwezigheid
3. Breng de marketingmix in kaart (4 P’s)
4. Maak een SWOT analyse

1. Identificeer je belangrijkste concurrenten.

Maak een lijst van concurrenten die actief zijn in jouw branche en die vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Dit kunnen zowel directe concurrenten zijn die exact dezelfde doelgroep targeten, als indirecte concurrenten die soortgelijke behoeften vervullen. De moeilijkheidsgraad is afhankelijk van de branche waarin je werkt. Is het voornamelijk een online branche, dan is de kans groot dat er online registers bestaan met een overzicht van alle bedrijven. Zoek dus naar registers, bedrijfsoverzichten en branche specifieke overzicht websites om dit proces zo snel en eenvoudig mogelijk te maken.

2. Analyseer de online aanwezigheid.

Verzamel zoveel mogelijk informatie over je concurrenten. Dit kan onder andere betrekking hebben op hun website, sociale media-accounts, online advertenties, blogposts, persberichten en klantrecensies. Verzamel ook informatie over hun producten, prijsstelling, distributiekanalen, merkreputatie en marketingstrategieën.

Duik vervolgens dieper in op de websites, sociale media-accounts en andere online kanalen van je concurrenten. Let op het ontwerp, de inhoud, de navigatie en de functionaliteit van hun websites. Bekijk hoe actief ze zijn op sociale media, hoe ze hun merk presenteren en hoe ze met klanten communiceren. Analyseer ook hun zoekmachineoptimalisatie -strategieën en advertentiecampagnes.
Wil je weten hoe je eenvoudig een overzicht krijgt van de Google Advertentiecampagnes van je concurrent? Lees dan ons artikel over Google Ads concurrentieanalyse.

3. Breng de overige onderdelen van de marketingmix in kaart.

De marketingmix, ook bekend als de 4 P’s van marketing, is een conceptueel model dat de verschillende elementen omvat die een organisatie kan beïnvloeden om haar producten of diensten effectief op de markt te brengen. De 4 P’s staan voor product, prijs, plaats (distributie) en promotie. Bij onderdeel 2 van de concurrentieanalyse hebben we in principe al de online promotie behandelt. Hieronder volgt een korte uitleg hoe je de rest van de marketingmix kan invullen voor je concurrentie:

Product:

Analyseer het productaanbod van je concurrenten.
-Wat zijn de kenmerken en voordelen van de producten?
-Welke doelgroepen richten ze zich op en hoe verschillen deze van jouw doelgroep?
-Wat is de positionering en de unieke waardepropositie van hun producten?
-Hoe onderscheiden de producten zich van die van jou?

Prijs:

Onderzoek de prijsstrategieën van je concurrenten.
-Wat is de prijsrange van hun producten en hoe verhoudt zich dit tot de waarde die ze bieden?
-Bieden ze kortingen, promoties of andere prijsstimulansen aan?
-Hoe positioneren ze zich ten opzichte van jou op het gebied van prijs: zijn ze goedkoper, duurder of vergelijkbaar?

Plaats (distributie):

Analyseer de distributiekanalen en aanwezigheid van je concurrenten.
-Waar en hoe verkopen ze hun producten? Hebben ze fysieke winkels, distributiepartners, enzovoort?
-Hoe zorgen ze voor een goede beschikbaarheid en toegankelijkheid van hun producten?
-Welke geografische markten bedienen ze en in hoeverre overlappen deze met jouw markt?

4. De SWOT- analyse

Het maken van een SWOT-analyse is een gestructureerde aanpak om de sterke en zwakke punten van een organisatie of project, samen met de kansen en bedreigingen in de externe omgeving, te identificeren. Deze worden samengebracht in de zogeheten SWOT matrix, waarvan hiernaast een voorbeeld staat. Waardeer de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen tevens naar mate van invloed. Zet de meest belangrijke bovenaan en werk deze af naar beneden. Vervolgens is het zaak om het met elkaar in verband te brengen. Kijk naar de gebieden waar de sterktes overeenkomen met mogelijke kansen om waardevolle strategieën te maken. Kijk tevens naar de gebieden waar de zwaktes overeenkomen met de bedreigingen, dit zijn kritieke elementen voor verbetering.

Concurrentieanalyse SWOT

Conclusie concurrentieanalyse

Na het uitvoeren van de concurrentieanalyse kunnen we concluderen dat een grondig inzicht in de concurrenten en de marktomgeving van cruciaal belang is voor het ontwikkelen van een effectief online marketingplan. Door de concurrenten te analyseren op het gebied van productaanbod, prijsstelling, distributie en promotiestrategieën, hebben we waardevolle inzichten verkregen.

We hebben kunnen identificeren hoe de concurrenten zich positioneren, wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke kansen en bedreigingen ze ondervinden. Deze informatie stelt ons in staat om strategische beslissingen te nemen en ons online marketingplan te optimaliseren.

Door de sterke punten van onze concurrenten te begrijpen, kunnen we ons differentiëren en unieke waarde proposities ontwikkelen om de concurrentie aan te gaan. Daarnaast kunnen we ook leren van hun zwakke punten en deze gebruiken om ons eigen aanbod te verbeteren en onze marktpositie te versterken.

Bovendien kunnen we de kansen in de markt identificeren en deze benutten om onze groei te stimuleren. Tegelijkertijd moeten we ook alert zijn op de bedreigingen die zich in de markt voordoen en proactieve strategieën implementeren om deze het hoofd te bieden.

Interesse in online marketing?

Wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers naar jou website of app te krijgen, maar weet je niet waar te beginnen? Bij EM Online Marketing zijn wij gespecialiseerd in Online Marketing en daarom ook niet voor niets een Google Partner. Maak gebruik van de kennis van onze experts en vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.