Online marketing is een krachtige manier om uw bedrijf te laten groeien en uw doelgroep te bereiken. Het biedt tal van mogelijkheden, zoals zoekmachineoptimalisatie, social media-marketing, e-mailmarketing en influencer-marketing. Echter, om succesvol te zijn met online marketing is het belangrijk om een goed gepland en georganiseerd stappenplan te hebben.

In dit stappenplan zal ik u laten zien hoe u kunt beginnen met online marketing en hoe u uw doelen kunt behalen. We zullen beginnen met het vaststellen van uw doelen en doelgroep, en vervolgens stap voor stap door de verschillende aspecten van online marketing gaan. We zullen kijken naar zoekmachineoptimalisatie, social media-marketing, e-mailmarketing, influencer-marketing en hoe u de resultaten kunt analyseren en monitoren.

Met dit stappenplan als gids, kunt ook u de online marketingcampagnes efficiënt organiseren en uw bedrijf laten groeien. Daarom gaan we hieronder direct van start met de 8 stappen van het online marketingplan.

8 stappen van het online marketing stappenplan

1- Definieer de doelen.
Bepaal wat u wilt bereiken met uw online-marketingcampagne. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
Meer verkeer naar uw website, meer verkoop of grotere naamsbekendheid zijn.
Een van onze meest gebruikte methoden om de doelen te bepalen is aan de hand van de huidige situatie – gewenste situatie.

2 – Bepaal uw doelgroep.
Begrijp wie uw ideale klant is en waar u deze kan bereiken. Dit helpt u om uw marketingactiviteiten gericht te maken. Wanneer u globaal de doelgroep bepaald heeft kunt u vervolgens binnen uw doelgroep nog verschillende belangrijke segmenten vaststellen.

3 – Onderzoek de concurrentie.
Bekijk wat uw concurrenten doen in termen van online marketing, zowel goed als slecht. Vergelijk dit ook met wat de doelgroep belangrijk vindt. Wanneer de concurrentie het op een van deze onderdelen slecht doet, maar dit vanuit de doelgroep wel belangrijk is dan kunt u hier op inspelen.

4 – Maak een content strategie.
Bepaal welke type content u wilt creëren en waar u deze wilt plaatsen. Hierbij kan gedacht worden aan blog berichten, video’s, social-mediaberichten, e-mails en meer.

5 – Kies de juiste kanalen.
Bepaal welke kanalen het beste passen bij uw doelgroep en doelen. Dit kan bijvoorbeeld social media, zoekmachine-optimalisatie, e-mailmarketing of affiliate marketing zijn.

6 – Meet en optimaliseer.
Meet de resultaten van uw campagne en optimaliseer waar nodig. Dit helpt u vervolgens om te zien wat werkt en wat niet en om uw strategie te verbeteren.

7 – Blijf innoveren.
Blijf zoeken naar nieuwe kansen en trends in de online marketing-wereld en deze ook toepassen in uw campagne.

8 – Evalueren.
Het marketingplan is geen eindig middel, maar een cyclus. Door daarom een periode vast te stellen waarin het plan wordt toegepast is het mogelijk de inspanningen te evalueren. Evaluatie kan zo complex als gewenst worden uitgevoerd. Een van de manieren waarop wij dit doen is door de volgende vragen: Waar zijn we nu? Waar willen we heen? Hoe komen we daar.

Vervolg

De komende tijd zullen we dus op elk van de benoemde stappen een toelichting publiceren. Dit artikel betreft de korte samenvatting waarmee u de handvaten krijgt om uw eigen online marketing stappenplan te ontwikkelen. 

Interesse in online marketing?

Wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers naar jou website of app te krijgen, maar weet je niet waar te beginnen? Bij EM Online Marketing zijn wij gespecialiseerd in Online Marketing en daarom ook niet voor niets een Google Partner. Maak gebruik van de kennis van onze experts en vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.