Bijna iedereen kent het wel en heeft het meegemaakt. Van LinkedIN tot en met de spammap van je e-mail. Een linkbuilding verzoek of aanbod, niet te verwarren met affiliate linking, is voor iemand met een website bijna dagelijkse kost. Linkbuilding wordt op vrijwel elke manier gepresenteerd als de oplossing voor SEO en hoog in Google staan. Vaak worden er termen gebruikt als de domein- en pagina autoriteit waarmee je hoog in de zoekmachines zou eindigen. Maar wat is linkbuilding precies? En heeft dit ook voordelen voor jou? In dit artikel bespreken we Linkbuilding voor SEO en kijken we naar de wijze hoe zoekmachines hierover denken. 

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is een marketingtechniek waarbij een website tracht externe links te verkrijgen van andere websites om zo de eigen website hoger te laten scoren in zoekmachine resultaten. Hoewel linkbuilding een effectieve manier kan zijn om de zoekmachine optimalisatie van een website te verbeteren, zijn er ook enkele nadelen waarmee rekening gehouden moet worden. Hieronder leggen we de mogelijke voordelen uit van een effectieve Linkbuilding strategie.

Nieuwste artikelen op EM Online Marketing

4 voordelen van Linkbuilding​

1. Verbetering van zoekrangschikking: Door externe links naar een website te verkrijgen, wordt de autoriteit van de website vergroot in de ogen van zoekmachines. Dit kan leiden tot een hogere positie in zoekresultaten en een grotere zichtbaarheid van de website. In tegenstelling tot andere SEO-technieken die slechts tijdelijke resultaten opleveren, kan dit leiden tot langdurige resultaten. Zoals zoekmachines de autoriteit van een website op basis van de aantal en kwaliteit van backlinks beoordelen, kan een goed uitgevoerde linkbuilding-strategie resulteren in een stabiele zoekranking.

2. Versterken van de reputatie: Backlinks van andere websites geven aan dat een website relevant en waardevol is voor de gebruikers. Dit kan de reputatie van een website versterken en de vertrouwenswaardigheid verhogen.

3. Meer bezoekers: Als een website meer backlinks heeft, kan dit leiden tot meer verkeer naar de website. Dit komt omdat gebruikers die een link op een andere website zien, waarschijnlijker zijn om te klikken en de website te bezoeken.

4. Verbeterde gebruikerservaring: Door de website te linken aan andere relevante websites, kan de gebruikerservaring worden verbeterd. Dit komt omdat gebruikers meer informatie en bronnen kunnen vinden die ze zoeken.

5 Nadelen van Linkbuilding voor SEO

Er zijn dus een aantal positieve punten als het gaat om Linkbuilding. Dit is uiteraard

1. Tijdrovend: Het verzamelen van kwalitatieve backlinks kan een tijdrovende klus zijn. Het vereist een constante inspanning om contact te leggen met andere websites, samenwerkingen aan te gaan en content te creëren die andere websites zullen willen delen.

2. Kostbaar: Sommige websites verkopen links of een plaatsing in hun linkpagina’s. Dit kan duur zijn en kan een aanzienlijke investering voor een bedrijf betekenen.

3. Slechte kwaliteit links: Als een website te snel en teveel links verkrijgt, kan dit als spam worden beschouwd door zoekmachines en kan dit leiden tot een straf of zelfs een verbannen uit zoekresultaten.

4. Black hat linkbuilding: Sommige mensen gebruiken methoden die worden beschouwd als oneerlijk of “black hat”, zoals het kopen of ruilen van links, het gebruik van link farms of het automatisch genereren van links. Deze methoden zijn vaak in strijd met de richtlijnen van zoekmachines en kunnen leiden tot minder aanwezigheid in de zoekresultaten of zelfs verbannen uit zoekresultaten.

5. Veranderende richtlijnen: Zoekmachines veranderen voortdurend de manier waarop ze de kwaliteit en relevantie van links beoordelen, dus het is belangrijk om de richtlijnen van zoekmachines te volgen en aan te passen aan de veranderende trends. Een goed voorbeeld hiervan is de spam update van Google van 14 December 2022. Dit is de meeste recente update ten tijden van schrijven en omvat een strenger beleid ten opzichte van het kopen/verkopen van links.

Conclusie

Linkbuilding kan zorgen voor een verbetering in de zoekresultaten, een versterking van de reputatie, aantal bezoekers en een verbeterde gebruikerservaring. Zolang het op een ethische en volgens zoekmachines richtlijnen is uitgevoerd, kan het een belangrijk onderdeel zijn van zoekmachineoptimalisatie.

Linkbuilding is echter ook een techniek die veel tijd en moeite kost, en die kan leiden tot problemen als niet op de juiste manier wordt uitgevoerd. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke linkbuilding-tactieken u gaat gebruiken en altijd de richtlijnen van zoekmachines te volgen. Wanneer je het dus goed doet is Linkbuilding voor SEO een krachtig middel, het gevaar van linkbuilding is echter ook dat het een mogelijke reden is voor een daling van de positie in de zoekresultaten. Plan het dus goed voordat je begint.

Interesse in online marketing?

Wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers naar jou website of app te krijgen, maar weet je niet waar te beginnen? Bij EM Online Marketing zijn wij gespecialiseerd in Online Marketing en daarom ook niet voor niets een Google Partner. Maak gebruik van de kennis van onze experts en vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.