Data is het nieuwe goud van de 21e eeuw. Het is een krachtig middel dat bedrijven kan helpen om de doelgroep te begrijpen, processen te verbeteren en nieuwe kansen te identificeren. In dit artikel gaan we dieper in op het belang van data voor bedrijven. Daarnaast geven we tips over hoe u deze krachtige tool kunt gebruiken om uw bedrijf te versterken. Als laatste geven we de mogelijke nadelen van het gebruik van data en hoe hiermee om te gaan. 

De waarde van data

De toegevoegde waarde van data voor bedrijven is onmiskenbaar. Door het verzamelen en analyseren van data krijgen bedrijven inzicht in het gedrag van klanten, diens voorkeuren en behoeften. Dit helpt bedrijven om gerichter te adverteren en producten / diensten beter af te stemmen op de doelgroep.

Daarnaast kan data ook helpen om de efficiëntie van bedrijfsprocessen te verbeteren. Door middel van data-analyse kunnen bedrijven bijvoorbeeld bottlenecks in het productieproces identificeren en hierop inspelen. Dit zorgt ervoor dat ze sneller en efficiënter kunnen werken.

Verder kan data ook gebruikt worden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Door middel van data-analyse kunnen bedrijven bijvoorbeeld inzicht krijgen in ondervertegenwoordigde markten en hierop inspelen door nieuwe producten te ontwikkelen die aan de behoeften van deze groep voldoen.

In het kort kan gesteld worden dat data voor bedrijven van onschatbare waarde is. Het helpt hen om beter te begrijpen wat hun klanten willen, hun processen te verbeteren en nieuwe kansen te identificeren. Zonder data zouden bedrijven blind zijn en zouden ze veel van hun concurrentievoordeel verliezen.

De risico’s tot kansen maken

Er zijn enkele beperkingen en uitdagingen verbonden aan het gebruik van data door bedrijven. Hieronder benoemen we de drie belangrijkste risico’s en de methoden om deze tot een kans te maken. 

Privacy

Ten eerste is er het aspect van privacy. Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun online privacy en zijn terughoudend om de persoonlijke gegevens te delen met bedrijven. Dit kan leiden tot beperkingen in de hoeveelheid data die bedrijven kunnen verzamelen en analyseren. Daarnaast wordt ook door de overheid de laatste jaren meer nadruk gelegd op het waarborgen van de privacy. Voor een overzicht van de wetgeving omtrent privacy kunt u terecht op de rijksoverheid website

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven mensen kunnen overtuigen om data te geven.
Een van de belangrijkste manieren is door transparant te zijn over hoe de data gebruikt zal worden en waarom het belangrijk is voor het bedrijf. 
Daarnaast kan het helpen om mensen te laten zien wat zij persoonlijk kunnen winnen door hun data te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan korting op bepaalde artikelen. 

Tot slot kan het ook helpen om vertrouwen te winnen door mensen te laten weten dat hun data veilig en vertrouwelijk zal worden behandeld. Een bedrijf kan bijvoorbeeld laten zien dat ze voldoen aan de relevante wetgeving en dat ze passende maatregelen hebben genomen om de data van klanten te beveiligen. Dit stelt mensen gerust en overtuigd hen ervan dat de data in goede handen is.

Vervormde data

Daarnaast kan het ook lastig zijn om de juiste data te verzamelen en te analyseren. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld te maken krijgen met onvolledige of vervormde data, wat de betrouwbaarheid van hun analyses kan aantasten. Ook kan het lastig zijn om de juiste conclusies te trekken uit de data en om deze op een nuttige manier te gebruiken.

Net als bij bovenstaande item over de privacy zijn ook hier enkele opties om te zorgen voor volledige en onvervormde data. Allereerst ook weer de uitleg over de toepassing van de data, als uw klanten inzien waarvoor u de data nodig heeft zijn zij sneller geneigd om hieraan mee te werken. Daarnaast kan er op voltooiing van een dataverzoek zoals enquêtes bijvoorbeeld een persoonlijke beloning gegeven worden.

Veroudering

Tot slot is er ook het aspect van veroudering. Data kan snel achterhaald zijn, vooral in een snel veranderende wereld waarin nieuwe technologieën en trends continu opkomen.

Bedrijven dienen er dus voor zorgen dat ze hun data regelmatig updaten en dat ze flexibel zijn om hun analyses en conclusies aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Het belang van data voor bedrijven

In het kort kan gesteld worden dat hoewel data voor bedrijven van onschatbare waarde kan zijn, er ook beperkingen en uitdagingen verbonden zijn aan het gebruik ervan. Een bedrijf dient hier rekening mee te houden en er voor zorgen dat ze hun data op een verantwoorde en effectieve manier gebruiken. Zij die dit goed doen, zullen hiervoor goed beloond worden. Uiteindelijk is het belang van data voor bedrijven voornamelijk te koppelen aan de wijze waarop deze data verkregen, bewaard en verwerkt wordt.

Interesse in online marketing?

Wil je aan de slag met online marketing om meer bezoekers naar jou website of app te krijgen, maar weet je niet waar te beginnen? Bij EM Online Marketing zijn wij gespecialiseerd in Online Marketing en daarom ook niet voor niets een Google Partner. Maak gebruik van de kennis van onze experts en vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan.